Andrahandsuthyrning

För att hyra ut hela lägenheten i andra hand krävs styrelsens godkännande. Uthyrningen kan beviljas för maximalt ett år och godkända skäl inkluderar exempelvis studier eller arbete på annan ort. Ansökan ska skickas skriftligen till styrelsen i god tid innan uthyrningen påbörjas. Styrelsen sammanträder vanligtvis en gång per månad och fattar då beslut om andrahandsuthyrningar.

Blanketten för ansökan om andrahandsuthyrning finns tillgänglig för nedladdning under fliken Dokument.

Innan du ansöker, se till att noggrant läsa igenom dokumentet ”Uthyrning i andra hand, detta gäller mellan bostadsrättsägare och hyresgäst”, som också finns under fliken Dokument.

Som bostadsrättsägare bär du alltid ansvaret för lägenheten och dina skyldigheter gentemot bostadsrättsföreningen, även under en andrahandsuthyrning. Detta innebär bland annat att:

  • Du måste fortsätta betala avgiften till föreningen.
  • Du ansvarar för att dina grannar inte störs.
  • Du måste uppfylla vårdnadsplikten, vilket innebär att du tar ansvar för och sköter om lägenheten samt de gemensamma utrymmen du använder i fastigheten.

Det är viktigt att du noggrant kontrollerar den person som ska bo i lägenheten i andra hand. Du kan till exempel:

  • Begära referenser.
  • Kontrollera eventuella ärenden hos Kronofogden.
  • Begära en aktuell inkomstuppgift.
  • Ta en kreditupplysning via exempelvis www.minuc.se.

Som bostadsrättsägare är du också skyldig att informera andrahandshyresgästen om föreningens trivselregler och se till att dessa följs.

Observera att föreningen, enligt sina stadgar, tar ut en avgift motsvarande 10 % av gällande prisbasbelopp per år vid andrahandsuthyrning.

Om du har några frågor är du alltid välkommen att kontakta styrelsen.